بیمارستان شهدای سلامت نی ریز
بیشتر بدانیم/خواب کافی؛ کلید طلایی کنترل وزن و سلامت بدن
«الهام ساسانیپور» کارشناس تغذیه بیمارستان شهدای سلامت، خواب کافی و تنظیم ساعت بیولوژیک بدن را یکی از مهمترین عوامل حفظ سلامت و کنترل وزن دانست.

به گزارش روابط عمومی بیمارستان شهدای سلامت نیریز، «الهام ساسانیپور» با بیان اینکه بسیاری از افراد تنها بر نوع و مقدار غذا تمرکز میکنند، افزود: خواب کافی نقش بسیار مهمی در تنظیم هورمونهای مرتبط با اشتها و متابولیسم بدن دارد. مطالعات نشان داده است افرادی که کمتر از ۶ ساعت در شبانهروز میخوابند، بیشتر در معرض اضافهوزن، چاقی، دیابت و فشار خون بالا قرار دارند.
او عنوان کرد: کمخوابی باعث افزایش ترشح هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) و کاهش ترشح هورمون لپتین (هورمون سیری) میشود. در نتیجه فرد در طول روز بیشتر احساس گرسنگی کرده و تمایل بیشتری به مصرف شیرینیها، تنقلات و کربوهیدراتهای ساده پیدا میکند.
او در ادامه گفت: تحقیقات جدید نشان داده است افزایش مدت خواب از ۵ ساعت به ۷ ساعت در شب میتواند به کاهش خودکار دریافت کالری روزانه کمک کرده و نقش مؤثری در مدیریت وزن داشته باشد.
ساسانیپور با اشاره به راهکارهای بهبود کیفیت خواب گفت: بهتر است دو ساعت قبل از خواب استفاده از تلفن همراه، تبلت و لپتاپ محدود شود، زیرا نور آبی این وسایل ترشح هورمون ملاتونین را کاهش میدهد. همچنین مصرف دمنوشهای آرامبخش مانند بابونه، بهلیمو و سنبلالطیب میتواند به آرامش و خواب بهتر کمک کند.
او افزود: صرف شام سبک و در ساعات ابتدایی شب، پرهیز از غذاهای چرب و سنگین و مصرف منابع غذایی حاوی منیزیم مانند مغزها، سبزیجات برگ سبز و موز و همچنین منابع ویتامین B6 مانند تخممرغ و غلات کامل، در ارتقای کیفیت خواب مؤثر است.
او در پایان افزود: برای تنظیم ساعت بیولوژیک بدن، توصیه میشود افراد از مصرف قهوه و چای پررنگ پس از ساعت ۳ بعدازظهر خودداری کنند و هر روز صبح تا ۳۰ دقیقه پس از بیدار شدن، چند دقیقه در معرض نور طبیعی خورشید قرار گیرند. خواب کافی و باکیفیت یکی از سادهترین، کمهزینهترین و مؤثرترین راهکارهای حفظ سلامت عمومی و پیشگیری از بسیاری از بیماریها است.
«الهام ساسانیپور» کارشناس تغذیه بیمارستان شهدای سلامت نی ریز
نظر دهید